چند پیکسل کتاب

یکی از بهترین کارهایی که می تواند اشتیاق مخاطب را نسبت به خواندن کتابی بالا ببرد، این است که ما بخش زیبایی از کتاب را در حضور او بخوانیم یا نشانش دهیم. این بخش های زیبا که آن ها را اغلب علامت گذاری (bookmark) هم می کنیم، گاهی به عنوان بریده یک کتاب، تایپ می شود و در فضای مجازی رد و بدل می گردد. بعضی ها که حوصله و ذوق بیشتری دارند، آن نوشته را در کادر ساده و شکیلی قرار می دهند که جذابیت بیشتری پیدا کند. یک روش دیگر که خیلی کمتر اتفاق می افتد یا صرفا در اسناد تاریخی دیده می شود، این است که از همان صفحه کتاب عکس گرفته شود که کار را زنده تر نشان می دهد. 

خیلی وقت ها که کتاب می خوانم، از بخش هایی عبور می کنم که دوست دارم دیگران را هم از آن باخبر کنم. چون یکی دو تا هم نیست، تایپ کردنش حوصله سر بر است. پیش خودم گفتم با موبایل عکس می گیرم و پاراگراف مربوطه را برش میزنم و تصویرش را به اشتراک می گذارم. به همین راحتی. شاید زیبایی طراحی را نداشه باشد ولی به خاطر بکر بودن، تنوع جذابی به حساب میاد. بعد به نظرم رسید یک جایی باشد که به صورت گروهی این کار را بکنیم و یک پاتوق کتاب مجازی بوجود بیاوریم و تقسیم وظایف کنیم و به مرور آرشیو درست کنیم... طوری که مثلا بعد از دو سال از کتاب فلان 10 نقطه عطف زیبا جمع شده باشد... از کتاب دیگر همین طور.... 

این شما و این نسخه آزمایشی چیزی که به ذهن من آمده است و با چند نفر از آشنایان آن را بروز می کنیم. شاید بعضی دوستان با تعهد در اینجا کمی کتاب بخوانند. شاید بعضی دوستان با دیدن تصاویری از کتاب های تازه منتشر شده، راغب به تهیه آن گردند. خلاصه خیر و برکت کم ندارد. «من اگر هر روز یک ساعت‏ باید حرف بزنم و نتیجه‏اش این باشد که ‏مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم...» رهبر معظم انقلاب

یک تشکر ویژه هم داشته باشیم از تمام کسانی برای ایجاد این صفحه ما را همراهی کردند و کسانی که در ویرایش کد این وبلاگ تلاش کردند به خصوص سید محمد رضی زاده عزیز که یکی دو شب داوطلبانه زحمتش را کشیدند. آدرسشان هم اینجاست. برای سلامتی ایشان و خودتان یک صلوات مشتی... بدون اغراق اگر همراهی شما و حمایتتان نبود، ذوق و حوصله ای برای راه اندازی اش پیدا نمی شد. خدا به همه اتان خیر کثیر عنایت کنه انشالله

و من الله توفیق

نظرات  (۳۰)

  • محمد حسین اقبال
  • سلام

    امیدوارم که موفق باشید در افزایش فرهنگ عمومی جامعه .
    مبارک است.
    ما که باید اول یکی بزند توی گوشمان که این قهرمان را کتاب‌خوانی حل شود، بعد به محض دست گرفتن اولین کتاب، در ایده‌ی شما ـ به عنوان عضو درجه‌ی هشتم ـ مشارکت خواهیم کرد. ان‌شالله
  • تک تیرانداز
  • سلام داداش نقاش!
    دمت گرم !
    ینی جیگرم حال اومد با این طرح پنج مگ، من عادتم بود پیش از این از هرصفحه ای که خوشم میومد به خصوص شعر عکس می گرفتم می ذاشتم رو صفحه گوشی که هی ببینم یا حفظ بشم، این ایده ت واسه همین خیلی مارو گرفت!
    راستی من عضو بیان شدم اما هرکدوم از سرویسا رو کلیک می کنم می گه که باید دعوت نامه داشته باشی؟چرا؟
  • حسین علیمحمدی
  • خداقوت
    خیلی هم عالی
  • سعیده بقایی
  • سلام

    خداقوت

    هستیم ان‌شاءالله

    مبارکه.
    سلامـ ..
    خدا قوت .. و تشکـر !
    من میتونمـ فعلا عضو غیرثابت باشمـ ؟! ان شاءالله به زودی براتون می فرستمـ ..
    راستی اگر دعوت نامه کمـ آوردین من میتونمـ از دعوت نامه های خودمـ استفاده کنمـ براتون ..

    پاسخ:
    سلام
    بله. همه می توانند شریک اینجا شوند.
    بابت دعوت نامه ممنون
    فکر می کنم نیاز شود.
  • ابرارین ابرارین
  • سلام
    موفق باشید.
    روی کمک حساب بفرمایید.
    به نام خدا. سلام
    اگر خانوم ها هم هستند من هم دوست دارم باشم. اگر نیرو به اندازه نبود من هم ثابت حاضرم باشم.
    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله استقبال خوب بوده. اگر فرصت نمی کنید اشکالی ندارد
    التماس دعا
    سلام
    خدا قوت

    نمایشگاه و فروشگاه کتاب با تخفیف ۵۰ درصد واقع در چهار راه کالج تقاطع خ انقلاب و خ حافظ
    بیشتر کتاب ها در حوزه ی علوم انسانی هستند.
    کتاب داستان های اعتقادی و علمی برای کودکان هم در بخش جداگانه ای عرضه می شود.
    من امروز کلی خرید کردم.

    این جور اخبار هم آیا از طریق سایت امکان اطلاع رسانیشان هست؟
    پاسخ:
    سلام
    ممنون. فکر نمی کنم اطلاع رسانی در مورد کتاب داشته باشیم مگر کتب تازه چاپ شده
    فعلا در نظر نداریم
    یا علی
    کتابکده
    اسم خوبی هست به اعتقاد بنده
    کتابکده۳۱۳
    معنادارتر هم هست

    شاید هم

    کتابگاه
    کتابگاه ۳۱۳ بد نباشد


    پاسخ:
    تشکر. لطف کردین
    منتهی باید توی تیتر یک تمایزی با وبسایت های مربوط به کتاب داشته باشه
    مثل همین تیتری که الان هست و به برش های تصویری از کتاب اشاره می کنه
    بازم ممنون
    سلام 
    بنده هم انشاالله از ارسال دعوتنامه هستم تا عضویت ثابت؛ان شاء الله ...

    یا علـــــــی
    چقدر کار خوبیه! خیلی جالبه!
    ولی فقط من منتظرم یکی دو نمونه ببینم از چیزی که میگید، تا کاملا بفهمم منظورتونو. چون حس میکنم خیلی واضح نشه شاید تو عکس. باید دید
    ممنون
    راستی اسم خیلی هم مناسب و عالیه
    با اینکه کتابخون درجه 1 نیستم اما بخاطر این ایده جالب و خوب
    هر کمکی از دستم بر بیاد دریغ نمیکنم
    خیلی خوشم اومد از ایدتون
  • دخترکی ملبس به لبخند
  • سلام
    این چطوره؟
    "بفرمایید یک قاچ کتاب"
    پاسخ:
    سلام
    یک قاچ کتاب خوبه
    بهش فکر کرده بودم. ولی قبلا اسم یک برنامه تئاتر بوده. البته مهم نیست
    حالا ببینیم چی می شه.
    یا علی

    سلام حاج آقا
    خدا خیرتون بده بابت این ایده. من بچه های 4-5سال کوچیک تر از خودم رو که می بینم اوضاع کتاب خونیشون رو واقعا عذاب می کشم.
    من هم پایه هستم منتها چون نمی خوام تعهدی بدم غیر ثابت کار می کنم.
    فقط چند تا نکته و سوال:
    1-فکری برای جذب مخاطب کتاب نخون کردید؟ چون علی الاصول اونا باید بیان اینجا رو بخونن.
    2-این عکس ها و ... بناست موضوع شو شما انتخاب کنید یا آزاده؟
    3-نمونه ی تایپ شده از کتاب به درد نمی خوره؟ فقط باید عکس باشه؟ (نمی شه از تایپ خودمون عکس بگیریم؟)
    4-خوبه که متن تایپ شده تو ادامه مطلب باشه و مشخصات دقیق کتاب تگ بشه. برای موتور های جستجو می گم.

    موفق باشید انشاالله
    پاسخ:
    سلام
    انشالله یه فکری هم برای آنها می کنیم
    موضوع آزاده و شامل یکی از موضوعات کلی می شه
    ما هم مورد خاص به صورت سوژه پیشنهاد می کنیم
    نمونه تایپ شده فعلا قصد نداریم. چون اصل ویژگی سایت رو تحت الشعاع قرار می ده. ولی تایپ روی پس زمینه ساده و تبدیل به عکس را داریم. نمونه هاش رو می ذاریم انشالله.
    درمورد ادامه مطلب موافقم.
    ممنون

    سلام و تبریک عید!
    مبارک باشه پاتوق مون : )
    انشالله با یاری خدا رونق بگیره و باقیات صالحاتی برای دست اندرکاران باشه.
    یه خداقوت به همتون خصوصآ به نقاش فقیر و جناب رضی زاده!
    اگه کسی از دوستان دعوتنامه نیاز داشتند بنده درخدمتم.
    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنون
    دعامون کنید
    بابت دعوت نامه ممنون
  • حمید درویشی
  • سلام خدا بر شما
    سپاس بابت کار قشنگی که می کنید. من هم که قبلا بیشتر وقتم برکت داشت، qafase.ir قفسه رو ساختم برای مروری کوتاهی بر کتابها.

    قبول دارید که 5 مگاپیکسل اصلا اسم خوبی نیست. غربی است. پیشنهاد من چیزی مثل «کتاب‌نما» و مشابه آن است که هم وجوه تصویری دارد و هم کتاب و هم ایرانی است.
    پاسخ:
    سلام 
    تشکر. والا اگه اصلا اسم خوبی نبود که نمی گذاشتم. بعضی کلمات مثل واحد لنز دوربین معادل فارسی ندارد. فکر نمی کنم این عنوان غربی به معنایی که مدنظر شماست باشد. 
    کتاب نما هم خوبه. ولی خیلی استفاده شده و آدرس هاش پره. تشکر. 
  • سجاد علیزاده
  • سلام
    ان شا الله که موفق باشید...
    ی پیشنهاد داشتم واسه آدرسش...به نظر من 5mpketab.ir  بهتره...البته نظر منه...
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنون
    تشکر. احتمالا همین کار رو بکنیم
    یا علی
    باز هم سلام
    حاج آقا! سه تا نکته ی دیگه:
    1- به عنوان کسی که کلا اهل خرید کتاب نیستم و علاقه مند به قرض گرفتن و پول ندادن هستم! پیشنهاد می کنم با سایتای فروش اینترنتی کتاب همکاری کنید ولو در حد لینک. تا هم به ناشر و دوستان نوستان نویسنده کمکی بشه هم دوستان مخاطب دغدغه زیادی برای پیدا کردن کتاب نداشته باشن هم خدایی نکرده شبهه رعایت نشدن حق کپی رایت پیش نیاد. (راستی را جع به کپی رایت هم باید فکرایی بشه)
    2- ما دقیقا از کی مطلب بفرستیم حاج آقا؟ الان چند تا کتاب آماده دم دستمه ها!
    3- خوبه یه کمی درباره ی حدود و صغور و به عبارتی خطوط قرمز صحبت کنیم. متوجه اید که؟! بعضی کتابا واقعا کتابای خوبین واسه خوندن اما به خاطر بعضی جاهاش من به هر کسی پیشنهاد نمی کنم شون. بعضی هام لیمیت سنی دارن. بعضی ها هم مثل بعضی مقالات فوق العاده خوب پتانسیل سوءبرداشت دارن و ... ما حدمون چی باشه؟ 
    پاسخ:
    سلام
    بابت پیگیری ممنون
    1. زیر هر مطلب لینک کتاب در یکی از سایت های معتبر آورده می شود. در مورد حق تألیف (c) فعلا به ذهنم مشکل خاصی نیامده.
    2. انشالله از چهارشنبه روز میلاد امام حسن علیه السلام
    3. در مورد کتاب ها توضیحی در همین مطلب آورده ام. در بحث نظرات بر مطالب و سرگروه ها...
    علی یارتون
    سلام

    اسم
    یه قاچ کتاب
    دیشب به ذهنم رسید. نمی دونم شایدم خواب دیدم!
    روحم بدجوری درگیر این مسئله است!

    ولی نمی دونستم اسم تئاتر بوده.

    اینام بد نیست:
    کتاب انگیز
    یا کتاب انگیزان (به جای نویسندگان)
    یا قاچ کتاب خورهااا
    یا قاچ خورهااا
    یا قاچ برها

    پاسخ:
    سلام
    اسم ها خوبه ولی اسم نهایی: «چند مگاپیکسل کتاب» انتخاب شد.

    یه قاچ کتاب خوبه ولی -یه- اولش خیلی خوب نیست. یعنی خیلی محاوره و فانتزییه.
    یک نکته ی دیگه اینکه لطفا تمام لینک ها چه در متن و چه در لینکستان کنار وبلاگ را در صفحه ی جدیدی قرار دهید. این عذاب آور است که در همین صفحه باز شوند.
    با تشکر
    اینجا هم باید مجددا اعلام آمادگی کنیم؟!
    ما که ایمیل گذاشتیم
    مبارکه
    انشاالله برکاتش وافر
    پاسخ:
    خیلی ممنون
    انشالله برای هممون
    مبارکه...
    پاسخ:
    تشکر
    فعلا به پیوند ها و تگ های وبسایت وقت نکردیم برسیم.
    کار بسیار قشنگی رو شروع کردین!  بارها شده کتابی رو از طریق هم چند خط ها شناخته باشم و دنبال مطالعه اش رفته باشم
    امیدوارم موفق باشین! 

  • آن ذره که به حساب ناید، مائیم...
  • خدا الهی خیرتون بده 
    بسیار سپاسگزارم...
    بسیار عالی.
    موفق باشین.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی